10 kilometer on the road

tom hendrikse poster

Na mijn persoonlijke record op de 5 kilometer die ik liep op 25 april was het dit keer tijd voor de Coronasolo10k. Op het wedstrijd waardige parcours moesten dit keer 2 rondjes afgelegd worden in plaats van 1.
Na de 5 kilometer had ik weer 2 mooie weken gedraaid met een mooi aantal kilometers. Vooral de training die ik afwerkte op zaterdag 2 mei waarbij ik 3 keer 15 minuten afwerkte met steeds 3 minuten rust. De 15 minuten gingen in gemiddeld 3.06-3.05-3.05. De training werkte ik af op mijn oude wedstrijdschoenen. Het gevoel dat ik steeds had tijdens de 15 minuten op tempo 2:10:30 op de marathon was alsof alles van zelf ging. Ik kon dit weliswaar niet een marathon vol houden, want na de 3e keer voelde ik mijn benen wel. Maar toch een erg erg goede training.


krachtraining
Kracht training moet ook nog gedaan worden. Oplossing hiervoor ligt gewoon simpel in je tuin!

De week erop was het een ander verhaal. Op de planning stond 5 keer 10 minuten op tempo 3.05. Ondanks de hitte die de dag plaats vond ging ik toch weer van start. Tijden: 3.06-3.05-3.07-3.08-3.10, het lampje ging steeds verder uit. Tegen het vele vocht wat ik verloor tijdens deze training viel niet tegen te drinken. Ook de (wonderschoenen) Nike Vaporfly hielpen mij niet om de laatste 2 op 3.05 te lopen (eerste 3 op oude wedstrijd racers). Sterker nog, de laatste 2 liep ik het minst ontspannen van allemaal. Na alle verhalen en eigen ervaringen dacht ik dat deze schoen je op een ander niveau bracht! Uiteindelijk veranderde dit mijn kijk wel een beetje op deze schoenen. Begin je fris, eindig je frisser. Begin je vermoeid, eindig je vermoeider.

Uiteindelijk was dit toch wel weer een mooie training en sloot ik weer een mooie week af.


10 kilometer 29.22

Uiteindelijk was dit toch wel weer een mooie training en sloot ik weer een mooie week af.

De rustweek die daarna kwam was even fijn en ik merkte dat de vorm steeds beter werd.
Zo liep ik op 16 mei onder aanmoediging van mijn trainer, vriendin en 2 oude teamgenoten de 10 kilometer in 29.22(uitgemeten ronde) (29.33GPS).
Het ging niet zo hard als de vorige keer (29.15) maar toch was ik echt tevreden met deze tijd. Dit leverde mij uiteindelijk een 2e plek op in het eindklassement!

Voor nu trainen we door richting mijn eerste halve marathon waar ik natuurlijk ook weer een verslag van ga schrijven!

Ik blijf plezier hebben in de sport en werk de lange weken relatief gemakkelijk weg. In deze periode is het natuurlijk onwijs moeilijk om je te focussen op doelen. Ik heb geleerd te kijken naar wat ik echt graag wil. Zolang je dat in je achterhoofd houdt geeft dat je de motivatie om door te blijven gaan!

Tijdens de race begeleide mijn trainer Eddy mij.