Update: hoe ga ik om met deze situatie?

5 kilometer solo

Na een lange tijd weg te zijn geweest zonder update’s op mijn site ben ik weer terug! Na mijn 4e plek op het Nederlands kampioenschap cross liet ik het cross seizoen achter mij en maakte ik mij op voor het baan/weg seizoen.
15 maart moest het gebeuren mijn eerste keer onder de 30 minuten op een 10 kilometer. Alleen kreeg ik op donderdag 12 maart al te horen dat er geen evenementen meer mochten plaats vinden. Vanaf toen besloot ik om niet meer te ‘taperen’ en gewoon door te trainen. Omdat ik toch goed getraind was en super fit was besloot ik om op zaterdag 14 maart een 10 kilometer solo te lopen, dit zodat ik zondag’s nog wel mijn favoriete loopje kon doen 90 minuten.

Op zaterdag 14 maart besloot ik om achter mijn huis 2 keer een ronde van 5 kilometer te lopen, zo had ik toch mijn wedstrijd en was het bijna echt. Om een groepje lopers na te simuleren had ik mijn vader en vriendin als voor fietser. Zo kon ik toch nog redelijk uit de wind gehouden worden. De kilometers tikte ik makkelijk weg ondanks de harde wind die er waaide. Uiteindelijk piepte mijn horloge voor de tiende keer en mocht ik stoppen. Finish tijd: 29:15. Hier was ik heel erg tevreden mee, ook al had ik natuurlijk liever dit in Brunssum gelopen of op een atletiekbaan.


10 kilometer solo 29:15

Na deze mooie prestatie kon ik weer mooie trainingsweken afwerken, en vooral mijn weekomvang verbeteren. Doordat ik nu op hartslag train en minder hard mijn duurlopen loop, kan ik het totaal aantal kilometer makkelijker verwerken dan hiervoor. Ik ben een type atleet dat houd van kilometers maar minder van lactaat. Natuurlijk werk ik nog wel tempo blokken af zoals 8×1200 op tempo 3.03 per kilometer. Verder bevat mijn schema zoals gewoonlijk voor een lange afstandsloper veel duurlopen, zowel lang als korte.

Het enige belangrijke wat ik nu mis is de loopscholing en de gewichten van het krachthonk. Vooral dat eerste de loopscholing is erg belangrijk voor mij. Doordat ik veel kilometers loop in de week worden mijn spieren alleen maar stijver. Ook de sportmassage’s mis ik, wel kan ik zelf over de massage roller gaan. Gelukkig verwerk ik alle kilometers en trainingen goed en blijf ik er 100% plezier in hebben.

Duurloop 90 minuten Dwingeloo
Weg training

Na de omvangsblokken kwam een nieuw piek moment er aan. De Coronasolo5 kilometer. Dit omdat er een erg lange tijd helaas geen wedstrijden kunnen plaats vinden. Maar hoe mooi is het om dan toch de kunnen strijden tegen de rest van Nederland op een 5 kilometer! De 5 kilometer liep ik op 25 april in Groningen. Nog een klein beetje vermoeid startte ik op 12:00 voor mijn 5 kilometer. Uiteindelijk wist ik in een dik nieuw persoonlijk record te finishen van 14:06 – 14:11. Precies kan ik het niet zeggen want ik drukte mijn horloge uit bij 5.03 kilometer. Erg tevreden ben ik met mijn tijd!

Dit is weer een mooi resultaat van mijn voortgang bij het Team4mijl. Steeds beter leer ik mijn lichaam kennen wat wel werkt voor mij, maar ook wat niet. Hoe ik nu kijk naar de rest van de periode tot en met 1 september is dat ik gewoon blijf door trainen om mijzelf te verbeteren. Als er nieuwe “evenementen’ aankomen zal ik daar zeker aan deelnemen! Voor nu ben ik in voorbereiding voor een nieuwe 10 kilometer en halve marathon (21,1). Ik geniet van elke duurloop en training die ik kan en mag doen.

Ik hoop dat dit verhaal een beetje leuk is om te lezen en ik zal als er nieuwe update’s zijn weer van mij laten horen!

Mede dankzij Zechsal Pure magnesium blijf ik op de been!

#zechsalpuremagnesium